onsdag den 10. september 2014

Børn og tjanser

Alle mødre og fædre ved at rengøring og oprydning ville ske 10 gange hurtigere, hvis vi gjorde det istedet for ungerne. Så hvorfor får vi ungerne til at lave det?


Der er faktisk mange grunde, her er et par stykker:

- En familie deler (både det gode og det trælse)

- En dag flytter barnet hjemmefra og skal kunne klare sig selv og rengøring er en del af at klare sig selv.

- Kan være med til at skabe omtanke omkring barnets adfærd ("jeg smider ikke bare slik papiret på gulvet")

- Glæden ved arbejdet igennem resultat (det er lettere at finde det man vil lege med, når det er på plads)

- Glæden ved at glæde andre (Min store datter er begyndt at "overraske" os med at hun har gjort rent)

- En slags familieaktivitet (på billedet hygge min store datter og min kæreste med oprydning af hendes værelse)





Hvordan kan vi støtte op om at barnet er en del af rengøringen (jeg vil pointere at dette blot er min ide om hvordan det kan gøres):

1. Sørg for at det du gerne vil have dem til giver mening, overvej hvorfor det skal gøres (så har du også et svar til hvis barnet spørg dig.)

2. Når du overvejer om dit barn kan udføre tjansen så overvej om de er stærke nok eller om de kan komme til skade. Tag ikke om de kan finde ud af det med i beregningen. Vi undervurdere nemlig tit hvad de kan. Og hvis det ikke er helt, som vi vil have det, så kan de voksne jo altid ordne det sidste senere, når børnene sover. Og vi ved jo alle at man ikke bliver god til noget, hvis man ikke øver sig.

3. Sig ikke til barnet, at de "skal gøre det". Dit barn er ikke ansat hos dig. Istedet sig "Lille skat, gider du hjælpe mor/far med opvasken"  eller "gider du ligge det her tøj til vask for mig". På den måde føler barnet at det hjælper dig og at de voksne faktisk har brug for barnets hjælp. Hvis barnet siger nej, så respekter det. Hvis det siger ja så husk at takke dem for hjælpen. Ligsom du vil gøre hvis du fik hjælp af en anden voksen.

4. Hvis det er en ny slags opgave eller en du ved barnet har svært ved så vær hos barnet. Ros barnet undervejs, når barnet gør det rigtigt. Hjælp hvis det er nødvendigt, men kun hvis det er nødvendigt. Ønsker dit barn at stoppe undervejs, så lad barnet og vis barnet at det er helt fint og at du er glad for de hjalp med det, de gjorde.

5. Er det en kendt tjans for et lidt ældre barn, så kan de godt selv (min 5. årige kan lave de fleste tjanser selv), men husk at "tjekke" det til sidst, hvor du roser dem og viser din taknemlighed for deres arbejde. Husk at vi tjekker for at se hvor dygtige børnene er, ikke for at rette alt ved deres arbejde. Ja dynen er måske skæv, men dit barn har arbejdet hårdt for at rede sengen.

6. Det er helt fint at give lommepenge (vores datter får en krone pr. opgave), men husk at ros, oplevelser og samvær er ligeså store motivationfaktorer som penge. Lommepengene skal være en belønningen og ikke et lokkemiddel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar